Sunday 18 September 2016

PENGERTIAN SYIRIK

Pengertian syirik

Dari segi bahasa ialah menyekutukan manakala dari segi istilah ialah menyamakan sifat-sifat Allah dengan benda lain seperti berdoa kepada tuhan selain Allah.

Potongan ayat dari Al-Quran
1.sebagai perbuatan dosa besar yang paling besar dan tidak dapat diampunkan oleh Allah swt. Dalam Al-Quran disebutkan yang ertinya:

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan Dia mengampuni dosa selain dari syirik itu bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barang siapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya.

2.orang yang mensyirikkan Allah swt dinilai sebgai orang kafir,haram masuk syurga dan ditempatkan di neraka jahanam. Kutukan seperti ini sesuai dengan firman-Nya dalam Al-Quran Surah Al-Maidah ayat 72 yang ertinya:

Dan jikalau mereka mempersekutukan Tuhan, sungguh menjadi sia-sialah apa yang mereka lakukan

Syirik adalah dosa yang paling besar

Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim: "Mahukah kalian aku beritahukan tentang dosa yang paling besar? "Kami menjawab,Ya wahai Rasulullah!", baginda bersabda berbuat syirik kepada Allah dan derhaka kepada kedua orang tua.

Jenis-jenis syirik

i.syirik besar

-mempercayai adanya tuhan selain Allah
-takut kepada orang-orang yang telah mati,jin atau syaitan
-mentaati selain Allah dalam hal maksiat kepada Allah.

Surah At-Taubah 9:31
Ertinya:"Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah dan Al-Masih putera Maryam,padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa,tidak ada tuhan selain Dia Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan".

ii.SYIRIK KECIL

Syirik ini ini terbahagi kepada dua iaitu syirik zahir dimana dilakukan melalui perkataan,di mana kata-katanya itu syirik, tetapi tidak semestinya mengeluarkan pelakunya dari Islam.Syirik zahir dari perbuatan ialah dengan memakai tangkal untuk menjadikan dirinya kebal.Selain itu syirik tersembunyi lebih kepada niat/keinginan. Niat yang dimaksudkan adalah riyak (mahu dilihat oleh manusia) atau sum’ah (mahu orang mendengar tentangnya iaitu ingin jadi terkenal/popular)

Surah Al-Kahfi 18:110
Ertinya:"Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu,yang diwahyukan kepadaku:"bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa",barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya.


Contoh dalam filem

Konsep pemindahan minda manusia ke dalam komputer itu juga ada ditonjolkan dalam filem Captain America - The winter soldier. Dalam filem tersebut ditunjukkan Captain America telah masuk ke sebuah makmal komputer lama tentera Jerman dan di situlah dia menemui satu sistem komputer yang masih hidup beserta dengan Dr. AmimZola yang telah bergabung menjadi komputer itu sendiri. Walaupun nampak banyak kebaikan yang dilakukannya dalam filem tersebut tetapi seolah-olah dia telah memainkan peranan seperti Tuhan.













Filem Edge of tomorrow pun tidak kurang mengarutnya. Akibat terkena suatu bahan dari makhluk asing, menyebabkan apabila Lt.Col.Bill Cage mati, dia akan hidup kembali ke satu waktu yang sama. Dan ianya sentiasa berulang-ulang, jika mati dia akan hidup balik, mati hidup balik di tempat yang sama. Seolah-olah bahan yang ada pada makhluk asing tadi pula yang dapat mengawal takdir.

Doraemon seolah-olah seperti Tuhan yang mampu memenuhi setiap permintaan nobita, avatar dan naruto yang mempercayai adanya dewa-dewa, seperti dewa angin, dewa api, dewa air, dan dewa-dewa lainnya. Padahal dalam islam jelas Allah pemilik dan penguasa semua itu. sangat jelaslah unsur-unsur kesyirikan dalam filem-filem tersebut

No comments:

Post a Comment